Afmelden en no-show beleid

Niet nagekomen afspraak bij Centrumtandzorg

Er zijn landelijke regels voor de kosten die tandartsen, mondhygiënisten en andere mondzorgprofessionals aan jou in rekening kunnen brengen als je niet aanwezig bent op een gemaakte afspraak en je niet op tijd hebt afgemeld (declaratiecode C90: “Niet nagekomen afspraak”).

Deze kosten vallen niet onder de dekking van je (aanvullende) zorgverzekering en moet je dus zelf betalen. Helaas gebeurt het veel te vaak dat patiënten niet, of veel te laat, op hun afspraak verschijnen en deze afspraak niet tijdig hebben afgezegd. Dat is heel vervelend want er staat namelijk wel een team voor je klaar dat in de tijd geen zorg kan verlenen. Dit is kostbare tijd die we graag aan iemand anders hadden willen besteden.

Verantwoordelijkheid van jou als patiënt
Het is de verantwoordelijkheid van jou als patiënt om een afspraak goed in je agenda te zetten en op tijd voor controle of behandeling naar de afspraak te komen. Of om deze, als het echt niet anders kan, minimaal 24 uur van tevoren te verplaatsen.

Om te voorkomen dat een afspraak wordt vergeten, sturen wij van iedere afspraak een digitale herinnering per e-mail of sms. Aan de receptie kan op het moment dat je de afspraak maakt als je er om vraagt ook een afspraakkaart worden verstrekt. Het versturen van afspraak herinneringen is een extra service die we bieden. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Je moet zelf dus nog steeds goed in de gaten houden wanneer je afspraak is en ervoor zorgen dat je aanwezig bent op de juiste datum en het juiste tijdstip.

Kosteloos verplaatsen kan uiterlijk 24 uur vooraf
Indien je uiterlijk 24 uur vooraf contact met ons opneemt, kun je een gemaakte afspraak kosteloos wijzigen. Wij hebben dan namelijk voldoende tijd om de vrijgekomen tijd aan een andere patiënt te plannen. Is de tijd vooraf korter? Neem dan toch contact op. We kijken graag met je mee naar een oplossing en zullen indien mogelijk meewerken aan je wensen.

Ben je acuut ziek geworden of is er gaat er iets belangrijks mis waardoor je niet op de afspraak kan komen? Bel dan zo snel mogelijk en op z’n laatst vroeg in de ochtend op de dag zelf om dit door te geven.

Landelijke richtlijnen
Natuurlijk gaan wij er van uit dat je niet opzettelijk niet komt opdagen. Toch kunnen, ongeacht de reden, conform de landelijke richtlijnen door mondzorgprofessionals kosten in rekening worden gebracht. Een praktijk mag als maximum de kosten van de voorgenomen behandeling in rekening brengen. Bijna alle tandartspraktijken in Nederland doen dit ook.

Voor een mooie en gezonde mond
Maak je een afspraak voor een controle of een behandeling bij onze praktijk?

  • Noteer de afspraak direct in je agenda;
  • Weet je de datum of het tijdstip niet helemaal zeker meer? Bel of mail ons;
  • Heb je geen herinnering ontvangen? Kijk eerst in de 'spam' of ' reclame' box van je e-mail;
  • Bij twijfel, neem altijd contact op. Immers, voorkomen is voor alle betrokkenen beter dan een ‘no-show’;
  • Zorg dat je vijf minuten voor aanvang aanwezig bent op je afspraak en meld jezelf aan bij de aanmeldzuil of receptie;
  • Als het echt niet anders kan, bel dan minimaal 24 uur voor de afspraak op telefoonnummer 073 – 641 65 65 om de afspraak te verzetten.

Vragen?
Heb je nog vragen of twijfel je? Bel dan met 073 - 641 65 65 of stuur een e-mail naar info@centrumtandzorg.nl.

Onze CBT's kun je bellen om je afspraak te wijzigen of te annuleren.